Maailman uskonnot

Maailma on pullollaan erilaisia uskontoja ja vielä enemmän pullollaan jos jonkinnäköisiä uskonnollisia liikkeitä. Vaikka nykyään ateistisuus on nousussa varsinkin kehittyneissä länsimaissa, ovat ihmiset kautta aikain hakeneet apua ja elämän tarkoitusta uskonnosta. Uskonnoilla on jokaisen elämässä suurempi merkitys kuin mitä tulee edes ajatelleeksi, sillä uskonnolla on ollut historiassa suuri merkitys nykyaikaisen moraalikäsityksen muodostumisessa. Monelle uskonto on onneksi yhä nykyäänkin elämäntapa, josta haetaan eväitä parempaan elämään.

Kristinusko

Maailman suurin uskontokunta 2,17 miljardilla kannattajalla

Kristinusko on tämän hetken johtava uskontokunta. Tämä alun perin ensimmäisellä vuosisadalla syntynyt uskonto sai alkunsa juutalaisuuden lahkona. Kristinusko perustuu pari tuhatta vuotta sitten maapallolla asustaneen Jeesus Nasaretilaisen oppeihin. Kristinusko on monoteistinen uskonto, joskin kristityt uskovat Jumalan kolmeen olomuotoon: isään, poikaan ja Pyhään Henkeen.

Kristittyjen pyhä kirja on Raamattu. Uskonto jakautuu useampiin suuntauksiin, suurimpina haaroina katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko ja protestanttinen kirkko, jotka kaikki ammentavat oppinsa kuitenkin Raamatusta. Kristinuskon alla toimii myös hyväntekeväisyys- ja auttamisjärjestöjä, kuten Pelastusarmeija, joiden tarjoama auttamis- ja tukitoiminta on monen syrjätyvän nuoren, yksinäisen vanhuksen ja vähävaraisen lapsiperheen ainoa toivo, jonka avulla he eivät joudu turvautumaan https://frilansfinans.fi:n.

Kristinuskon pääperiaatteita on muun muassa lähimmäisenrakkaus. Kristinusko on levittäytynyt tasaisesti ympäri maailmaa, ja joissakin maailman maissa kristittyjen osuus väestöstä on jopa 100%.

Islam

Maailman nopeiten kasvava uskontokunta 1,70 miljardin kannatuksella

Aikaisemmin uskonto tunnettiin Suomessa nimellä muhamettilaisuus. Islam on yksijumalainen Allah-jumalaa palvova uskonto, joka sai alkunsa Muhammed-nimisen profeetan ilmestyksistä 600-luvulla. Islaminuskoisten pyhä kirja on nimeltään Koraani. Islam on maailman toisiksi suurin uskonto, ja tällä hetkellä se kerää kaikista uskonnoista nopeimmin uusia kannattajia.

Islam perustuu melko lailla samoille arvoille kuin kristinusko, mutta poikkeuksiakin on.

Islaminusko on saanut maailmalla osittain negatiivisen leiman johtuen ääri-islamistien tekemistä terrori-iskuista, joilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä uskontokunnan luonteen kanssa. Myös islamin usko jakautuu useisiin pienempiin lahkoihin.

Hindulaisuus

Tämä uskontokunta käsittää 15 prosenttia maailman väestöstä 1,03 miljardin kannatuksella

Tämä Intiasta peräisin oleva erittäin vanha uskonto koostuu suuresta määrästä erilaisia pienempiä uskontoja ja suuntauksia. Hindulaisuuden eri suuntausten opit ja filosofit poikkeavat toisistaan suuresti. Kahdesta edellisestä uskonnosta poiketen hindulaisuus ei ole monoteistinen uskonto, vaan hindulaiset uskovat useampien jumalien olemassaoloon. Viides osa Aasian uskovaisista kuuluu hindulaisuuteen. Hinduista noin kolmannes ei syö lihaa, ja varsinkin pyhää eläintä, lehmää, arvostetaan suuresti. Hindulaiset uskovat keskeisesti jälleensyntymään, ja tavoitteena onkin oivaltaa elämän tarkoitus, jotta pääsee irti jälleensyntymisen syklistä ja Nirvanan ikuiseen rauhaan.

Buddhalaisuus

Maailman neljänneksi suurin uskonto 0,49 miljardin henkilön kannatuksella

Tämä nykyisen Intian alueella 500 eaa. syntynyt uskonto on maailman uskonnoista neljänneksi suurin. Sitä voidaan vaihtoehtoisesti pitää myös filosofiana, ja se, onko kyseessä elämänfilosofia vai uskonto on ollut jatkuvana kiistan aiheena. Buddhalaisuus voidaan nähdä pessimistisenä uskontona, sillä sen opetus on, että elämässä on kärsimystä ja ohimenevistä asioista ei voida löytää todellista onnea. Kuitenkin uskonto opettaa juurikin sitä, että tästä kärsimyksestä on mahdollista vapautua. Tämän uskonnon päämääränä on valaistuminen ja kärsimyksestä pääseminen sekä päätyminen Nirvanaan.