Pienen budjetin naamiaisasut seurakunnan järjestämiin naamiaisiin

Jos on seurakunnan aktiivinen jäsen, tietää varmasti että seurakunta järjestää jatkuvasti jos jonkinmoista tapahtumaa. Etenkin nuorille suunnatuissa tapahtumissa sekä varsinkin leireillä näihin tapahtumiin saattaa myös sisältyä tietyn teeman mukaan pukeutumista. Näissä teemat valitaan usein tutuista Raamatun teksteistä, mutta niistä voi siitä huolimatta olla vaikea keksiä itselleen hyvää asua. Paras vinkki naamiaisasun valitsemiseen on se, että ei kannata miettiä sitä liian vaikeasti eikä käyttää siihen suuria omaisuuksia: sen sijaan kannattaa olla luova ja hyödyntää sellaisia tarpeita, joita kotoa löytyy jo muutenkin. Pienillä muokkauksilla arkisistakin vaatteista ja asusteista sekä kaappien perältä löytyvistä tavaroista saattaa syntyä juhlien upein asukokonaisuus.

Oletko hukassa naamiaisasun valinnan kanssa? Usein teemat ovat niitä samoja tiettyjä teemoja, jotka toistuvat joka seurakunnassa. Tietenkin myös suositut naamiaisasut ovat usein niitä samoja, mutta vilkkaalla mielikuvituksella ja soveltamalla voi saada itselleen asun, joka painuu varmasti kaikkien mieleen. Tässä artikkelissa käymme läpi muutaman yleisen teeman, ja annamme hyviä vinkkejä naamiaisasujen teemaan sekä tietenkin niiden helppoon toteutukseen pienellä budjetilla.

Nooan Arkki

Varmasti hyvin yleinen teema seurakunnan järjestämissä naamiaispippaloissa on tunnettu Nooan Arkki. Se onkin pukeutujille suhteellisen helppo teema, sillä käytössä ovat melko lailla kaikki maailman eläimet. Se, minkä eläimen tai ihmisen valitsee on ihan itsestään kiinni.

Eläinasua ei tarvitse ensimmäisenä rynnistää ostamaan kalliista naamiaisasuliikkeestä, vaan suurimman osan niistä voi tehdä helposti itse. Esimerkiksi hiukset on kätevä kietaista korviksi, karvatakki hoitaa turkin virkaa ja pörröinen huivi voi olla häntä. Upea ja näyttävä teatraalinen meikki viimeistelee lookin. Luovempi pukeutuja saattaa myös pukeutua vaikkapa itse vedenpaisumukseksi, mikä on helppo toteuttaa muutamalla sinisellä lakanalla.

Taivas ja helvetti

Taivas ja helvetti lienevät naamiaisasuteemoista myöskin yleisimmästä päästä. Näistä tulee varmasti ensimmäisenä mieleen niin enkelit kuin pirutkin, ja molemmat näistä on suhteellisen helppo toteuttaa itse ja vieläpä melko edullisin kustannuksin. Pirulle riittää punainen asu, minkä lisäksi itselleen voi taiteilla punaisesta paperista sarvet, jotka voi teipata hiuspantaan ja asettaa päähän. Enkelille puolestaan riittää valkoinen mekko tai kaapu ja paperista taiteillut siivet sekä sädekehä. Jos haluaa panostaa kunnolla, voi siipiin lisätä myös höyheniä. Niitä voi saada edullisesti kanankasvattajilta. Kunnianhimoisempi saattaa mieluummin toivoa itselleen Jeesuksen roolia, mikä sopii teemaan myös sinänsä hyvin eikä myöskään vaadi välttämättä kuin valkoisen kaavun päälle.

Jouluevankeliumi

Talviaikaan jouluevankeliumi on varmasti suosittu aihe seurakunnan naamiaisissa. Se tarjoaakin loistavan hedelmällisen maaperän mahtavien asuideoiden kehittelemiseen. Tarjolla on niin itämaan tietäjiä kuin Jeesus-lasta ja Hänen vanhempiaankin. Myös tähän teemaan sopivat jo tässä artikkelissa aikaisemmin mainitut enkeli sekä eläimet. Tietäjien asut eivät sinänsä vaadi kantajaltaan paljon: riittää kun päälleen kietaisee jonkin lakanan tai kaavun, ja tekee itselleen jonkin turbaanin tai päähineen. Asusteeksi voi ottaa Itämaan tietäjien lahjoja Jeesus-lapselle. Jos haluaa esittää Mariaa tai Joosefia, ei vaatteiden myöskään tarvitse olla sen kummoisempia: yksinkertainen kaapu riittänee, sillä tuon ajan vaatteet eivät olleet kovinkaan monimutkaisia. Luovin viimeistelee lookin elävällä vauvalla, mutta nukkekin riittänee.